Κυριακή, 26 Ιουνίου, 2022

Renate Druks, η σουρεαλίστρια ζωγράφος γατών και μούσα της Αναΐς Νιν

Ρoή Ειδήσεων

Τη Renate Druks, μια όχι ιδιαίτερα γνωστή ζωγράφο από τη Βιέννη που στα μέσα του 20ού αιώνα έζησε και δημιούργησε στο Λος Άντζελες, έφερε και πάλι στο προσκήνιο ο έμπορος τέχνης Max Levai. Στο Independent Art Fair, η γκαλερί The Ranch παρουσίασε έργα αυτής της σουρεαλίστριας ζωγράφου γατών και μούσας της Αναΐς Νιν.

 

Γεννημένη το 1921 στη Βιέννη, η Druks σπούδασε στην Ακαδημία Τεχνών της Βιέννης για Γυναίκες. Το 1938, η εβραϊκής καταγωγής βιεννέζα μαζί με τον Αμερικανό σύζυγό της έφυγαν από την αυστριακή πρωτεύουσα και έφτασαν στο Λος Άντζελες όπου η ίδια βυθίστηκε στην πειραματική καλλιτεχνική σκηνή του LA και έζησε επί τρία χρόνια στο Μεξικό αφοσιωμένη στο να εξελίξει το δικό της ιδιόμορφο ύφος. Στο Μαλιμπού, έγινε διάσημη για τα εξώκοσμα μασκέ πάρτι της. Ένα από αυτά, το «Come as Your Madness», ήταν η πηγή έμπνευσης για το μικρού μήκους «Inauguration of the Pleasure Dome» (1954) του πειραματικού σκηνοθέτη Kenneth Anger· στο οποίο και εμφανίζεται η ίδια. Το 1957, έκανε την πρώτη μεγάλη ατομική έκθεσή της στην γκαλερί Lane Galleries στην Westwood της Καλιφόρνιας, η οποία επαινέθηκε από τους κριτικούς.

 

Τις επόμενες δεκαετίες, το σπίτι της Druks έγινε τόπος συνάντησης καλλιτεχνών, συγγραφέων και ηθοποιών. Σκηνοθέτησε πολλές δικές της ταινίες, συμπεριλαμβανομένης της «A Painter’s Journal». Στους πίνακές της συχνά εξερευνούσε ιδέες του ταρό και του μυστικισμού. Αγαπούσε τις γάτες και πολλοί από τους πίνακές της που εκτέθηκαν προσφάτως είναι απεικονίσεις των γατών της, ατομικές ή ομαδικές.

 

Ο ιδιοκτήτης της γκαλερί στο Montauk της Νέας Υόρκης ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με το έργο της ζωγράφου μέσω της Lisa Janssen, κινηματογραφίστριας που έκανε έρευνα για τη δουλειά του Kenneth Anger και τώρα συγγράφει βιογραφία της Renate Druks. Ο Max Levai, ο οποίος πρωτοεξέθεσε έργα της στην γκαλερί The Ranch πέρυσι, πιστεύει ότι η ζωή και καλλιτεχνική παραγωγή της Druks είναι ένας σημαντικός κρίκος που λείπει στην ιστορία της τέχνης. «Η Druks εξέλιξε έναν απολύτως υποβαθμισμένο ως προς την έρευνα εικαστικό κόσμο» υποστηρίζει. «Η σύνδεση των πινάκων της με μια διασπορά σουρεαλιστριών στο Μεξικό και στις ΗΠΑ ήταν αναμφισβήτητη: οι πλανεύτρες της, οι γάτες της, οι θεατρικές αναφορές και η αποκρυφιστική συμβολολογία αποκαλύπτουν μια σημαντική προέκταση του Σουρεαλισμού και προμηνύουν μια φεμινιστική ιστορία της τέχνης – αναδυόμενες ως ο κρίκος που λείπει ανάμεσα στη Leonora Carrington και τη Leonor Fini».

 

Βασίλης Τσεκούρας

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ